onsdag 9. mars 2011

Årets momsregnskap

Da var årets mva-regnskap sendt inn til skatteetaten. Det tar kortere og kortere tid for hvert år, utrolig hvor bra det hjelper å ha gode rutiner. I år leverte jeg til og med en dag FØR fristen (10. mars kl 00.00)!
I år hadde vi faktisk litt til innbetaling, men etter å ha gått gjennom fradragene, ender vi opp med å få tilbake en fin liten sum om ikke så mange dager. Omsetningen i firmaet går stadig oppover, så jeg regner med at staten får tilbake pengene sine neste år. :) 

Jeg bruker samme regnskap til moms og skatt, dermed blir jobben enda enklere i mai når likninga skal inn.

Hovedfradragspostene mine er:

Ting og tang: CDer til backup, konvolutter, kamerautstyr, osv. Her har vi vært alt for sløve i år. Mange kvitteringer er borte. Det er så lett å glemme at mange bekker små gjør stor å.

Kjøring (ikke moms eller kvitteringer, men 3,65 kr pr. dokumenterte km): turer for å ta bilder, jobbrelaterte møter, og til butikken for å kjøpe ting og tang.

Hjemmekontor: Du må regne ut utleieverdien av hjemmekontoret [delt på] utleieverdien av hele huset. Hos oss tilsvarer det 25 %. Da kan jeg trekke fra momsen av 25 % av de følgende utgiftene.
-Strøm (jeg har også regnet ut hvor stor andel av strømutgifta som skyldes ENK-relatert aktivitet, og det var omtrent samme prosentandel. Men det var egentlig bare for moro; måtte jo friske opp de fine URI-reglene.)
Si f.eks. at vi betaler 20 000 i året i strøm. 25% av dette skyldes firmaet, dvs 4000 kr. Da fordeler jeg 1000 kr til momsregnskapet, og 3000 som jeg trekker av på skatten.
-Kommunale avgifter (pass på og sjekk regningen, deler av den er momsfri)
-Ytre vedlikehold, (nytt tak, male yttervegger, etc). Kvitteringer er essensielle, og hagen telles ikke med.
-Boligforsikring og innboforsikring, med mindre du har egne forsikringer for firmaet. 
-Telefon og internett. Hvis du bruker de samme linjene privat også, må du trekke fra 4000 hvis du har én tjeneste, 6000 hvis du har to eller flere. F.eks.: Du har betalt 15 000 i telefon- og internettregninger. 9000 av disse kan du putte inn i firmaregnskapet. Det tilsvarer (9000-(9000/1,25)) 1800 kr i moms. Da trekker du fra 7200 på skatten.

Kos dere med tallene!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar